Kurssipäiväkirja syksy 2025

3.9. Tervetuloa!

Tämän kurssisuunnitelma pohjana on viime syksynä toteutunut ohjelma ja sitä voidaan muokata tämän syksyn kurssilaisten toiveiden mukaan. Myös asioiden järjestystä voidaan vaihtaa. Suunnitellaan yhdessä.

Sään salliessa kuvauskävely: Kolme kuvaa kolmesta kulmasta

Sommittelun kertausta ja muistelua: kuvakoot ja aiheen tutkiminen, taustan ja kuva-alan reunojen tarkistaminen, sommittelu ja rajaus kuvattaessa.
https://erickimphotography.com/blog/2017/11/28/how-to-compose-intuitively-in-street-photography/

Mitä tulee sommitteluun ja valokuvaukseen, sinun täytyy kuvata vaistolla ja analysoida sen jälkeen parhaiden kuviesi sommitteluratkaisut.

Eric Kim

Viikkoinspiraatio:
Heijastus/heijastukset. Haaste: kuvaa aihetta joka päivä viikon ajan. Jaa ainakin yksi heijastuskuva kurssikuvakansiossa
:
https://peda.net/p/Lempe%C3%A4/valokuvauksen-jatkokurssi-25-26

Jos sinulla ei vielä ole niin luo itsellesi tunnukset peda.net oppimisympäristöön https://peda.net/ohjeet/rjk/uusitunnus

10.9. Kuvauskävely Hupisaarille ja Ainolan puistoon

HUOM! Tavataan klo 17 Taidemuseon pihalla, maitolaituriveistoksen vieressä.

Hupisaaret on valkeiden siltojen puisto. Kuvaa tunnelmallinen siltakuva, mieti millaisen tunnelman haluaisit kuvaan ja miten sen tavoitat.

Kokeile kontrastia sommitteluelementtinä, älä unohda diagonaalia sommittelussa.
– vaaka ja pystylinjat tuottavat yleensä rauhallisen, ehkä pysähtyneenkin tunnelman, diagonaalit tuovat kuvaan liikettä ja dynamiikkaa.

Kerrataan valotuksen kompensointi ja valottaminen pääaiheen mukaan.

Tekniikkakertauksessa histogrammi eli harjoitellaan histogrammin käyttöä ja tulkitsemista oikean valotuksen etsinnässä.

Viikkoinspiraatio: kontrasti sommitteluelementtinä

17.9. Kuvakatselmus ja aloitetaan liikkuvan kohteen kuvaaminen

Katsotaan Hupisaarikuvat ja viikkoinspiraatiokuvat.

Jos ehditään niin aloitetaan aihe suljinaika ja sen vaikutus liikkeen kuvaamisessa. Tv (S) kuvaustila. Tarkennustavat ja tarkennuspisteen valinta. Aiheeseen liittyviä linkkejä:
https://kamerakoulu.fi/valokuvauksen-perusteet-suljinaika

Tehtävä: kuvaa liikkuvia kohteita, kokeile erilaisia valotusaikoja samaan kohteeseen.
Viikkoinspiraatio: sukella syksyn väreihin ja tunnelmiin. Kuvaa syyssarja jossa on teema (väri, elementti, tunne…)

Liikkuvan kohteen seuraaminen eli pannaus.
https://www.canon.fi/get-inspired/tips-and-techniques/action-panning/

Harjoitellaan pannausta pienellä kuvauskävelyllä jos sää suinkin sallii.
Taidekuvia kameraa liikuttamalla.

24.9. Jatketaan liikkuvan kuvan parissa kuvakatselmus

Kameran muistipaikat ja kustomoidut aasetukset mm. peukalotarkennus.

1.10. Polttoväli ja kuvakerronta, objektiivit

Aloitetaan polttoväliasian muistelu harjoituksella. Ottakaa mukaan zoomobjektiivi tai eri polttovälien kiinteitä objektiiveja.

Lyhyen teoriajakson jälkeen lähdetään yhdessä kuvauskävelylle kohteena Väliaine -näyttely Taka-Lyötynkatu 4.

Kotitehtävä: jatka polttoväliharjoittelua. Käy läpi omat objektiivit, mieti missä tilanteessa käyttäisit mitäkin, Kuvaa ja kokeile. Kiinnitä huomiota kohteen ja taustan väliseen suhteeseen.

Kameran firmware päivitys yleisohje ja linkit eri kameramerkkien päivityssivuille. Yleisohjeen lopuksi esimerkkinä tarkempi ohje Canon 5D Mark II päivitykseen. Ohjeen on tehnyt Untamo apuopebotti pääopen ohjeistuksella ja valvonnassa.

Viikkoinspiraatio: katse taivaalle jos suinkin sää sallii kokeile taivaanilmiöiden kuvaamista.

15.10. Aukko ja terävyysalue

Kerrataan aukko ja terävyysalue.

Yksinkertaisen asetelman rakentaminen ja valaisu.

Kotitehtävä: Asetelma (still life, nature morte)

inspiraatiota googlekuvahaulla: photographie nature morte

”Asetelma on ainutlaatuinen valokuvauksen laji. Sen tekee erityiseksi se, että usein kuvauskohteet eivät ole kovin kiinnostavia. Ne ovat vain tavallisia esineitä, joihin ei yleensä kiinnitetä paljon huomiota. Tämä tarkoittaa, että onnistuaksesi asetelmavalokuvauksessa sinun on löydettävä keinoja tehdä kuvistasi mielenkiintoisia. Tämä tarkoittaa myös sitä, että se on hyvää harjoitusta uusien taitojen oppimiseen. Kokeilemalla erilaisia järjestelyjä, valaistusta ja sommittelua asetelmakuvaajat voivat herättää kohteensa eloon.
Ote Format.comin artikkelista Still Life Photography: The Complete Guide
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)”

Suunnittele ja ideoi ensin, kuvaa vaikka kännykällä luonnoksia. Valitse asetelmallesi pääaihe, se toimii hyvänä alkuna, esim. kurpitsa, kirja, kannu, kukka… tai arkinen asia esim. aamiainen, yö-, tiski- tai työpöytä… mieti millaista tunnelmaa tavoittelet, millainen tausta ja valo tarvitaan tunnelman tavoittamiseksi.

29.10. Kuvakatselmus ja case asetelma kuvankäsittelyssä ja valomaalaustekniikan kertaus

Kuvankäsittelydemo eli katsotaan miten asetelmakuva kehittyy Lr+Ps

Katselmuksessa taivaanilmiökuvat ja muuta kuvattua.

Jos ehditään niin kerrataan kameran valomaalausasetukset ja testataan ja kokeillaan.
Kerrataan valomaalaustekniikan perusteet

Viikkoinspiraatio: kokeile/muistele valomaalaustekniikkaa

5.11.  Valomaalaustyöpaja

Valomaalaustekniikka esine/asetelmakuvan valaisussa.
https://digital-photography-school.com/techniques-for-dramatic-light-painted-photos/

Kokeile kotona: esine tai asetelma valomaalaustekniikalla valaistuna

12.11. valomaalauskuvat, käsisalama

Katsotaan alkajaisiksi valomaalaustyöpajan kuvia ja valomaalauskuvan säätöjä kuvankäsittelyssä.

Teemana käsisalama, käyttö, hankinta ja lisävarusteet. Miten salamalla saa säällisiä kuvia eli salamavalon ja vallitsevan valon sekoittaminen.

Salama ja vallitseva valo PDF avaa ja ihmettele

Tehtävä: harjoittele salaman käyttöä ja varsinkin vallitsevan valon ja salaman sekoittamista.

19.11. RAW-kuvauksen perusteet ja ohjelmat.

RAW -kuvauksen asetukset, hyödyt ja haitat.

Ohjelmia testattavaksi:

Ilmaisia

https://www.rawtherapee.com/

https://www.darktable.org/

Canon kameran omistajille, ladattavissa sarjanumerolla https://www.canon.fi/software/digital-photo-professional/

Nikonin kuvankäsittelyohjelma
https://www.nikon.fi/fi_FI/product/apps-software/nx-studio

Se lähes standardi

https://www.adobe.com/fi/creativecloud/plans.html

Vaihtoehtoja löytyy, pari esimerkkiä:

www.on1.com

https://skylum.com/fi/luminar

https://affinity.serif.com/en-gb/photo/#buy

26.11. Studiovisiitti Pikisaareen

Lukukauden viimeisenä kurssi-iltana kutsun teidät tutustumaan studioon. Paikka on Vanhan Villatehtaan studio Pikisaarentie 17

Pihalla on hyvin pysäköintitilaa, valitettavasti Pikisaareen ei pääse julkisilla. Studio on toisessa kerroksessa (ei hissiä). Jos ei löydy, ovi on lukossa tai tarvitset kantoapua tavaroille portaiden takia soita 040 5297036.

Illan teemat: henkilökuvan perusvalaisu ja Picasson innoittamana kuinka saadaan yhdistettyä valopiirros ja salama, asetukset ja harjoittelua. Koska kaikki eivät mahdu yhtäaikaa kuvaamaan niin vapaavuorolaiset voivat tehdä valomaalausprojektin Pikisaaren maisemissa.
Muistakaa ladata kameran ja salamoiden akut!

Inspiraatiokuvia

Kevätlukukausi alkaa keskiviikkona 7.1.2026

Tehtävä joulutauolle: suunnittele ja toteuta kuva jos yhdistät salamalla pysäytetyn liikkeen ja valomaalauksen.


Sommitteluasiaa ja -harjoituksia

Kontrasti

Vanha tuttu mutta aina yhtä tärkeä muistaa.
Mieti erilaisia kontrasteja, tee itsellesi lista tai kaksi. Voit esimerkiksi listata kaikki kontrastiparit joita löydät sen hetkisestä ympäristöstäsi. Lähde kuvaamaan joko yhtä kontrastiparia tarkkaan tutkien tai jos tuntuu paremmalta niin useampia erilaisia. Konkreettisia: kiiltävä/matta, iso/pieni, kaukana/lähellä jne. Abstrakteja: iloinen/surullinen, luovutttanut/eteenpäin pyrkivä, hiljainen/äänekäs…

Viivat ja linjat

  • vaaka-pystysuorat
  • diagonaalit
  • kaaret

Kuvaa viivoja ja linjoja. Kokeile miten kuvan tunnelmaan vaikuttavat vaaka ja pystylinjat verrattuna diagonaalilinjoihin. Löytyykö kaaria ja sulavasti virtaavia linjoja

hakuun:
leading lines composition photography
photography composition lines
photography composition triangles

Rytmi, toisto, pinta

Etsi rytmiä ja toistoa. Jazzia vai marssimusiikkia. Kun rytmiä ja toistoa on paljon syntyy pinta.

hakuun: photography composition rhythm

Perusmuoto

Valitse jokin teemaksi jokin perusmuoto, esimerkiksi ympyrä ja ala kuvaamaan näkemiäsi ympyrämuotoja. Kuvaa rennosti, leikkisästi ja ympäristöäsi ihmetellen. Kuvittele vaikka, että olet saanut kameran ensi kertaa käteesi. Kuvaa tyhmältäkin tuntuvat ideat (niitähän ei tarvitse näyttää kenellekkään).

Väri

Jos muoto ei ala inspiroida kokeile väriä. Valitse yksi väri tai päätä, että kuvaat värikontrasteja,  värien rinnastuksia.
Kuvaa vaikka sommitelma tai kuvasarja kotisi punaisista esineistä ja asioista.

Ja esimerkiksi tässä artikkelissa paljon lisää:
https://www.imaginated.com/photography/composition/techniques/

kirjoittamalla hakuun ”composition techniques in photography” löytyy paljon lisää

Wikistäkin löytyy https://fi.wikipedia.org/wiki/Sommittelu

Muistilista valokuvan sommitteluun

  1. Onko kuvan pääkohde/aihe selkeä ja hyvin esillä?
  2. Onko kuvan horisontti suorassa?
  3. Onko kuvan reunat puhtaat? Reunoilla sijaitsevat häiritsevät elementit johdattavat katsojan katseen ulos kuvasta.
  4. Onko kuvan tausta selkeä? Kohteen pään takaa ei kasva outoja tankoja tai korvista pensaita. Onko tausta mahdollisimman rauhallinen tai muuten kohteeseen sopiva.
  5. Onko etualalla paljon turhaa, tyhjää tilaa?
  6. Tarkista henkilöiden rajaus eli ettei kuvan henkilöiltä katkea ruumiinosia nivelten kohdalta.
  7. Kuvakulma. Oletko parhaalla mahdollisella paikalla sommittelua ajatellen? Voisitko kokeilla muita kuvakulmia. Tarkista kuvauskorkeus henkilökuvissa.
  8. Hyödynnätkö kultaista leikkausta tehokkaasti?
  9. Tulevatko kohteen mittasuhteet hyvin esille? Tämä on maisemakuvauksessa erityisen tärkeää.
  10. Miten silmä vaeltaa kuvassa? Mihin katseesi osuu ensimmäisenä ja mihin se päätyy.
  11. Onko tämä paras mahdollinen objektiivi? Voisiko toinen polttovälivalinta kuitenkin parantaa sommittelua ja syväterävyyttä
  12. Vähemmän on enemmän. Onko kuvaan tulossa jotain ylimääräistä, jonka voisi karsia pois. Muista että aina voi kuvata erilaisia versioita aiheesta.
    (Lista tähän saakka muokaten lainattu https://kamerakoulu.fi/peruskurssi-jakso-8-perspektiivi-ja-sommittelu)
  13. Onko kuvan kirkkain kohta pääkohteessa?
  14. Miten syvyysvaikutelma? Onko kuvassa asioita eri tasoilla syvyyssuunnassa?
  15. Älä jumitu kolmen sääntöön – se on hyvä alku mutta käy pidemmän päälle yksinään käytettynä tylsäksi

Pari hyvää ja selkeää artikkelia (tosin englanniksi, mutta kuvat ovat hyvin havainnollisia)

Kirjoita kuvahakuun: golden ratio
ja tutki tuloksia

Kohinatesti

Yksinkertaisimmillaan kuvataan suurilla ISO herkkyyksillä tummahkoja kohteita ja arvioidaan kohinan määrää. Jos esimerkiksi tähtikuvaus on suunnitelmissa ja oman kameran riittävyys askarruttaa tai liikkuvin kohteiden kuvaaminen vähässä valossa niin eikun kokeilemaan.

  • kamera
  • jalusta (jos ei ole niin kamera tuetaan pöytään, kirjapinoon, tms.)
  • vitka päälle (tai käytetään lanka- tai kaukolaukaisinta)

Paikka
– kannattaa testata sellaisessa tilanteessa jossa yleensä tarvitsee herkkiä iso asetuksia

  • hämärässä huoneessa
  • tumma varjo seinällä
  • kasa tummia ja mustia esineitä
  • pimeällä ulkona esim. tähti-, revontuli-,  valomaalauskuvaus jne
  • huomaa, että myös lämpötila vaikuttaa kohinan määrään

Kameran asetukset

M (tai aukon esivalinta AV, A)
Käytä vain yhtä polttoväliä eli ei zoomausta kesken testauksen
Käytä samaa aukkoa koko testin läpi
Ei ISO-kohinanpoistoa kamerassa
Ei pitkän valotusajan kohinanpoistoa kamerassa

Aloita kamerasi suurimmasta ISO -arvosta ja tee testivalotus – säädä aukolla kuvan kirkkautta, kun oikea aukko on löytynyt kuvaa sarja kuvia pienentäen ISO herkkyyttä ja pidentäen aikaa, esimerkiksi:

ISO512002560012800640032001600800400200100
Aperturef/5.6f/5.6f/5.6f/5.6f/5.6f/5.6f/5.6f/5.6f/5.6f/5.6
Time (seconds)1248153060120240480
6-stop-rule

Lataa kuvat koneelle ja arvioi kohinan määrä täysikokoisessa kuvassa 1:1.
Katso erityisesti tummia alueita. Arvioi kohinan määrää herkillä isoasetuksilla.

Miten muuten kohinan määrään vaikuttaa kuvan koko?

Salama ja valopiirros

Yleistä: jos kuvaat omakuvaa on etukäteissuunnittelu ja kameran ja kuvaan tulevan alueen tarkistaminen ja merkitseminen erityisen tärkeää ja helpottaa varsinaista kuvausta. Muista tarkistaa terävyys, varsinkin jos vaihdat paikkaa kesken kuvauksen.

  1. Asemoi kamera ja sommittele/suunnittele kuvaustilanne. Salamalla valotettavan henkilön taustan pitää olla olla tummempi kuin hlö, on muuten hänestä tulee haamu (mikä ei tientenkään haittaa jos halutaan hamuja) taustalla olevat valkoiset asiat
  2. Katso rajat liikkumiselle sivu ja syvyyssunnassa. Tarkenna siihen kohtaan missä kuvatttava on salaman välähtäessä. Kuva kannattaa aloittaa välähdyksestä niin kohde on varmasti siinä missä pitää ja valaisukin on helpompi suunnitelle. Merkitse kohta.
  3. Hae oikea valotusaika vallitsevalle valolle eli minkä verran haluat ympäristöä mukaan kuvaan.
  4. Aseta salama ja säädä salaman teho, tähän tarvitaan todennäköisesti muutamakin koekuva. Muista että salaman etäisyys kohteesta vaikuttaa myös tehoon. Kokeile salamavalon pehmentämistä jos valo vaikuttaa liian kovalta.
  5. Sitten kuvaamaan. Otoksia tarvitaan useita ja voi olla että piirtämisvaloakin joutuu vaihtamaan jos se on liian kirkas tai himmeä.

Potretin perusteet

Miten onnistut potretti-, henkilö- tai profiilikuvassa

  1. Ole oma itsesi. Hyvä profiilikuva on tunnistettava ja oman näköinen. Mieti paikka, vaatetus ja asusteet kuvan käyttötarkoituksen mukaan.
  2. Virittäydy hyvään, positiiviseen mielialaan. Tunnetila näkyy kasvojen mikroilmeissä.
  3. Luo katsekontakti, kohdista katseesi kameraan hieman objektiivin yläpuolelle. Katso, älä tuijota tyhjyyteen. 
  4. Muista  perusjutut
    – ei ryppyisiä ja karvaisia vaatteita
    – hiukset ojennukseen ja puuteria kasvoille
    – pidä selkä suorana ja mieli rentona
    – hengitä ja pidä hauskaa
    – huonoja kuvia ei tarvitse näyttää kenellekään

Harjoitus

  • kuvaa kurssikaverista potretti
  • pystykuva, puolilähikuva-lähikuva (kuvakoot)
  • tausta ja kuvauspaikka omavalintainen, sisällä tai ulkona
    –  tarkista mallin ja taustan välinen etäisyys, kokeile miten etäisyys vaikuttaa kuvaan
  • paras polttoväli potrettikuvaukseen on noin 70-100 (kokeile kaikkein laajinta polttoväliä lähikuvassa, niin huomaat miksi laajakulmaa ei yleensä käytetä potrettiobjektiivina)
  • tarkista valkotasapaino jos menet varjoon kuvaamaan
  • huomioi valon suunta ja luonne eli tarkkaile varjoja ja valoja mallin kasvoilla
  • jos yksi paikka ei toimi niin kokeile toista, esimerkiksi: liian kirkas valo -> mene varjoon, levoton tausta -> etsi rauhallisempi
  • tehkää yhteistyötä, malli muistaa olla positiivinen ja aktiivinen
  • käyttäkää noin 15-20 min/potretti eli yhteensä aikaa tehtävään reilu puoli tuntia