Kurssipäiväkirja, kevät 2025

13.1.  Kevätkausi alkaa

  • Katsotaan kuvakansioiden uudet ja katsomattomat kuvat
  • Kerrataan talvikuvausasioita eli kuvaaja ja kamera pakkasessa
  • Sommittelua: kolmanneksen sääntö (rule of thirds)
  • Tehdään kameran kohinatesti
  • Katsaus kevään ohjelmaan, toiveita ja suunnittelua

Tehtävä: Lue artikkeli ja harjoittele kuvaten ja/tai kuvankäsittelyssä rajaten

Tammi-helmikuun tehtävä: Opi mestareilta eli tee oma versiosi

Valitse joku sinua inspiroiva valokuva tai asetelmamaalaus – muotokuvaesimerkkejä sivulla: https://www.magnumphotos.com/arts-culture/fashion/henri-cartier-bresson-photoportraits/

kuvaa valitessasi ota huomioon toteuttamismahdollisuudet ja mieti miksi valitsit kuvan, mitkä ovat kuvan ja sen sommittelun peruselementit, ideoi miten toteuttaisit kuvan itse.

20.1. Kuvankäsittelyn perusteita

Kuvankäsittelyn tarkoitus ja päämäärä. Mitä pitäisi tehdä ja miksi.

Kuvankäsittely ei ole uusia asia, jo muinaisella filmiajalla…
Artikkeli aiheesta https://www.luonnonvalo.net/miksi-kuvankasittelya-tarvitaan/

Canonin vinkkejä kuvanmuokkaukseen

  • Kuvan säätämisen työnkulku (yksi esimerkki):

    • Linssikorjaukset (Lens correction)
    • Kuvan rajaus
    • Suoristus ja vääristymien korjaus
    • Kontrastin ja kirkkauden säätö
    • Valkotasapainon säätö
    • Mahdolliset kennoroskat yms. yksinkertaiset retusoinnit
    • Kohinan poisto ja terävöitys
    • Taiteelliset tehosteet
    Isomman kuvamäärän säätämisessä tehdään ensin kaikille kuville yhteiset toimet esim. linssikorjaus ja valkotasapaino ja kopioidaan nämä säädöt kaikkiin kuviin.

Ilmaisia raw kuvankäsittelyohjelmia:
Rawtherapee ilmainen, avoimen lähdekoodin ohjelma
Darktable toinen ilmainen, avoimen lähdekoodin ohjelma
DPP Canonin oma kuvankäsittelyohjelma, ilmainen Canonin omistajille

Nikonin NX studio

Maksullisia:

Adobe CC valokuvaajille eli Light Room ja Photoshop
On1 
Affinity Photo
Luminar Neo

Tehtävä: esittele inspiskuvasi. Tee kuvaussuunnitelma inspiroivaan kuvaasi, etsi kuvauspaikka, sovi mallit ja aikataulut. 

Vastavärikontrasti
Tehtävä: vastavärikuva eli kuva jossa vastavärit ovat aiheena tai sommitteluelementtinä

punainen-vihreä
keltainen-violetti
sininen-oranssi

27.1. Kuvankäsittely jatkuu

Hyödyllisiä linkkejä:

Asiaa kuvaruudun säätämisestä

Kuvankäsittelyn perusteita  (löytyy myös Lightroom ja Photoshop opasvideoita suomeksi)

Darktable tutoriaaleja suomeksi

3.2. Tasot, tasomaskit ja sekoitustilat kuvankäsittelyssä.

Tehtäviä: Ennen/jälkeen kaksi kuvaa joiden kuvaamisen välissä on tapahtunut jotain, tehty jotain tai on vain kulunut aikaa ja jokin on muuttunut, esim. on siivottu kaaos työpöydältä, lumiukko suli vesisateessa, ennen ja jälkeen juhlien jne.

ja/tai

Pieni kuvasarja jostain arkisesta tapahtumisesta tai tekemisestä. Esimerkiksi viherkasvin mullan vaihto, lumityöt, ruuan laitto, lasten leikki tms. Kuvatkaa dokumentaarisella otteella. Muistakaa kuvakoot: yleiskuvasta-erikoislähikuvaan. Miettikää myös polttovälin valinta, kotoisasti normaalibjektiivilla, laajakulmalla mukaan toimintaan vai telellä tarkkailua kauempaa.

PS Oli puhetta esim. perhejuhlakuvien jakamisesta ja tilaamisesta, yksi tällainen palvelu on kuvatilaus.fi, tämä on tosiaan printtien tilaamiseen.

Kuvat.fi on helppokäyttöinen kotimainen kuvien jakopalvelu, galleria ja blogialusta.” Maksullinen.

10.2. Syvennymme sommitteluun

  • Katsotaan kuvia ja kerrataan sommittelu- ja kuvankäsittelyasioita.

Sivullinen sommittelusta

17.2. Lähikuvausasiaa ja harjoituksia

  • Lähikuvaus ilman makro-objektiivia.
  • Kennon koon merkitys.
  • Loittorenkaat.
  • Lähikuvausdemo.
  • Lähikuvauksen terävyysalueen kasvattaminen useiden kuvien pinoamistekniikalla

Kotitehtävä: läheltä kuvattua. Harjoittele lähikuvausta.

Hyödyllisiä linkkejä:

https://www.mikkosaari.fi/makrokuvaus/

https://digi-kuva.fi/valokuvaustekniikka/makro/kaikki-tietamisen-arvoinen-makrokuvauksesta

https://digi-kuva.fi/valokuvaustekniikka/makro/loittorenkaat-halpa-tapa-saada-makrokuvia

https://www.canon.fi/get-inspired/tips-and-techniques/home-macro-tips/

24.2. Objektiivi-iltamat

Kerrataan kaikkea mahdollista objektiiveihin liittyvää, polttoväli, valovoima, mikä objektiivi mihinkin tarkoitukseen…

https://www.scandinavianphoto.fi/tietopankki/objektiiviopas

Polttoväliharjoitus terävyysaluelisäyksellä.

Kuvaustehtävä: Rakas esine

3.3. hiihtoloma ei opetusta

10.3. Kuvakatselmus

Kameran kustomointi.

Time lapse -kuvaus


17.3. high key/low key eli vaaleat/tummat avainsävyt

Avainsävyjen käsite valotuksen säätämisessä.

High key on valaisutyyli jossa käytetään pehmeää, lähes varjotonta valaisua. Kuvat ovat yleisilmeltään vaaleita ja kirkkaita.

Low key valaistuksessa tausta on tumma ja kohde valaistaan usein jyrkällä valolla. Kuvat ovat kontrastikkaita, muoto ja pintarakenne korostuvat.

Harjoitellaan molempia tyylejä kuvaamalla. Ota mukaan mustia ja valkoisia esineitä, jalusta ja/tai salamat.

Tarvittaessa kerrataan myös kameran kustomointiasetuksia.

Kuvaustehtävä: tee kuvapari jossa käytät hyväksesi näitä kahta erilaista valaisutyyliä tai vaikka ihan tumma/vaalea kuvia, siis toinen vaalea toinen tumma. Kuvaa itsellesi mieluisimmalla tavalla; maisema, tilanne, henkilökuva, asetelma…
Nimeä kuvat vaikka ihan itsellesi. Myös kuvan nimestä voi lähteä liikkeelle. Millaisia mielikuvia herättävät vaikka ”Ankea aamu” ”Ihana ilta”.

24.3. Kuvauskävely Toripolliisilta Kiikeliin

Tavataan Toripolliisilla 17:30. Kävellään kuvaten Kiikeliin. Illan aiheet valotilanteen mukaan. Sää on aurinkoinen mutta tuulinen, kannattaa pukeutua lämpimästi.
Tekniikkatuokiossa vastavaloon kuvaaminen ja täytesalama.
Noin klo 19 Valveella kahvi/teetauko ja tutustuminen valokuvanäyttelyihin.

Tehtävä: Valitse kuvistasi 3-5 kuvan sarja joka sinusta parhaiten kertoo illan tunnelmasta. Lisää kuvat pedanettiin.
Lue mikä on kuvasarja?

31.3. Roiske- ja pisarakuvausta

Pisarakuvaus on hauska pieni kuvausprojekti jossa oppii lähikuvausta, nopeita aikoja ja käden ja silmän yhteistyötä. Tiiviin teoriasession jälkeen tehdään kuvausharjoitus yhdessä. Roiskekuvauksiin tarvitaan jalusta, joku kirkas valonlähde, (kirkasvalolamppu on oikein hyvä) pieni muovipussi ja neula (pisaroita varten), vesiastia (pisaroille riittää pieni, roiskelille tarvitaan vähän isompi kulho), laakea vati tai tarjotin on myös hyvä, tarvitaan myös pyyhkeitä ja linssiliinoja.

Jos sää sallii harjoitellaan myös ulkona.

Seuraavissa linkeissä pisarakuvausta tehdään salamalla mutta (minusta) helpommin alkuun pääsee jatkuvaa valoa käyttämällä. Kokeillaan molempia tekniikoita.

Vanha video ja englanninkielinen mutta perusasiat tulevat selkeästi esitetettyä https://www.youtube.com/watch?time_continue=197&v=fwExpFDUC9Y

Perusasetukset ilman salamaa:
Tarvitan paljon valoa! Aurinko tai kirkasvalolamppu.
Valotusaika on tärkein säätö eli tarpeeksi lyhyt 1/800-1/2000
Aukko 11 ja iso sen mukaan.
Sarjakuvausta kannattaa kokeilla.

Perusasetukset salaman kanssa:
Salama manuaalille ja teho 1/32
Aika 1/125 
Aukko 11
ISO 100-400
Molemmissa käytetään käsitarkennusta.

Kotitehtävät: Opettele katsomaan valon suuntaa ja luonnetta, tutki valoja ja varjoja.

1. Kevätaamun/-illan pitkät varjot

Aurinkoiset kevätillat ja aamut ovat loistavaa aikaa varjojen kuvaamiseen. Varjoja ei ole ilman valoa. Lähde kameran kanssa kävelylle ja kuvaa kuvia joissa varjo on pääosassa.

Tehtävä: Sama paikka, eri aika

Valitse paikka joka on helposti tavoitettavissa joko yhtenä, tai useampana päivänä.

Suunnittele kuva jossa on selkeä pääkohde ja kohteella tausta. Mieti polttovälin valinta.

Kuvaa kohde – joka kerta täsmälleen samasta kohti – eri vuorokaudenaikoina ja jos aikaa on niin eri päivinä eri säätiloissa. Pidä terävyysalue samana kaikissa kuvissa. Valotus säädetään oikeasksi valotusaikaa muuttamalla. 

Jos kuvaat vain yhtenä päivänä valitse aurinkoinen päivä, jotta valolla on selkeä suunta.

Extra: kuvaa henkilö huonetilassa, samassa paikassa eri vuorokauden aikaan, tai kierrätä mallia huoneessa niin että saat kuviin valon suunnan vaihtelun.

7.4. Henkilökuvan valaisu Vanhan Villatehtaan studiolla

Osoite: Pikisaarentie 17, ihan Pikisaaren perällä viimeinen rakennus vasemmalla.

Jos sinulla omia käsisalamoita niin ota mukaan. Katsotaan valaisu myös niillä ja jos sää sallii tehdään valaisuharjoituksia myös ulkona.

Tässä ratkaisu peilittömien järkkäreiden ja studiosalamolla kuvaamisen ongelmaan:
Peilittömillä kameroilla studiossa kuvaaminen aiheuttaa joskus ongelman, :etsin tai takanäyttö näyttää liian pimeää kuvaa, koska kamera näyttää esikatselun valotusasetuksillasi — mutta studiossa käytämme tyypillisesti salamavaloa, jota esikatselussa ei tietenkään näy. Tästä syystä etsimestä katsottava kuva näyttää mustalta tai lähes mustalta, jos kuvausvalot eivät ole jatkuvia valoja (ei tarkoita tässä ohjausvaloja vaan esim. ledkuvausvaloja.)

Vaihe 1: Poista käytöstä ”Exposure Simulation” tai vastaava asetus. Kaikissa peilittömissä kameroissa on asetus, joka ohjaa, näytetäänkö etsimessä valotuksen esikatselu. Se löytyy yleensä nimellä kuten:

Exposure Simulation

  • Live View Display Effect
  • Exposure Preview
  • Simulate Exposure

Malli- ja merkkikohtaisesti:

  • Sony: ”Live View Display → Setting Effect ON/OFF”
  • Canon: ”Expo. simulation → Disable”
  • Nikon (Z-sarja): ”Apply settings to live view → OFF”
  • Fujifilm: ”Screen Set-Up → Preview Exp./WB in Manual Mode → OFF”
  • Panasonic: ”Constant Preview → OFF”

Kytke tämä asetus pois päältä, niin kamera näyttää etsimessä ja näytöllä ”normaalivaloista” kuvaa, eikä enää yritä simuloida valotusta.

14.4. Suuri kuvakatselmusilta

21.4. Pääsiäinen, ei opetusta

28.4. Viimeinen kerta

Kurjan sään takia emme retkeile Koiteliin. Tavataan opistolla.

Illan ohjelmassa on kuvankäsittelyä aiheesta mitä tehdä harmaan, ankean päivän kuville. Voidaan kokeilla myös ns. orton-efektin (utuinen ja hieman hehkuva mutta silti terävä) tekemistä Lightroomissa ja tarvittaessa katsoa säätöjä myös muissa kuvankäsittelyohjelmissa. Saa esittää kuvankäsittelyn kysymyksiä ja ongelmia ratkottavaksi.

Evästykseksi jatkoon näytän miten ChatGPT voi olla apuna valokuvausharrastuksessa eli luvassa minikurssi tekoälyn käytöstä.

Jos on kuvia joista haluaisitte vielä palautetta tai muuten vain näyttää kurssikavereille niin laittakaa pedanettiin, tein sinne kansion Viimeisen kerran kuvat.

Jos on muita toiveita illan ohjelmaan niin laittakaa viestiä.


Yksinkertainen Orton-efekti Lightroomissa

Orton-efekti luo kuvaan pehmeän, unenomaisen tunnelman. Kuvan kirkkaat kohdat alkavat ”hohtaa”, mutta yksityiskohdat säilyvät taustalla.

2. Miten tehdä Orton-efekti Lightroomissa?

  • Clarity (Selkeys): -30
  • Texture (Rakenteet): -15
  • Highlights (Kohokohdat): +20
  • Whites (Valkoiset): +15
  • Exposure (Valotus): +0.10 EV (tarvittaessa)
  • Vignette (Vinjetointi): -10 (valinnainen)

  • Pelkkä Clarity-vähennys: kuva pehmenee hieman.
  • Highlights ja Whites nosto: kuva alkaa hohtaa.
  • Kokonaismuutos: ennen ja jälkeen (”Y”-näppäin Lightroomissa).

”Vähennä rakennetta ja selkeyttä, kirkasta kohokohtia ja valkoisia. Lopputuloksen pitää tuntua pehmeältä, ei sumealta.”

Sommitteluasiaa ja -harjoituksia

Kontrasti

Vanha tuttu mutta aina yhtä tärkeä muistaa.
Mieti erilaisia kontrasteja, tee itsellesi lista tai kaksi. Voit esimerkiksi listata kaikki kontrastiparit joita löydät sen hetkisestä ympäristöstäsi. Lähde kuvaamaan joko yhtä kontrastiparia tarkkaan tutkien tai jos tuntuu paremmalta niin useampia erilaisia. Konkreettisia: kiiltävä/matta, iso/pieni, kaukana/lähellä jne. Abstrakteja: iloinen/surullinen, luovutttanut/eteenpäin pyrkivä, hiljainen/äänekäs…

Viivat ja linjat

  • vaaka-pystysuorat
  • diagonaalit
  • kaaret

Kuvaa viivoja ja linjoja. Kokeile miten kuvan tunnelmaan vaikuttavat vaaka ja pystylinjat verrattuna diagonaalilinjoihin. Löytyykö kaaria ja sulavasti virtaavia linjoja

hakuun:
leading lines composition photography
photography composition lines
photography composition triangles

Rytmi, toisto, pinta

Etsi rytmiä ja toistoa. Jazzia vai marssimusiikkia. Kun rytmiä ja toistoa on paljon syntyy pinta.

hakuun: photography composition rhythm

Perusmuoto

Valitse jokin teemaksi jokin perusmuoto, esimerkiksi ympyrä ja ala kuvaamaan näkemiäsi ympyrämuotoja. Kuvaa rennosti, leikkisästi ja ympäristöäsi ihmetellen. Kuvittele vaikka, että olet saanut kameran ensi kertaa käteesi. Kuvaa tyhmältäkin tuntuvat ideat (niitähän ei tarvitse näyttää kenellekkään).

Väri

Jos muoto ei ala inspiroida kokeile väriä. Valitse yksi väri tai päätä, että kuvaat värikontrasteja,  värien rinnastuksia.
Kuvaa vaikka sommitelma tai kuvasarja kotisi punaisista esineistä ja asioista.

Ja esimerkiksi tässä artikkelissa paljon lisää:
https://www.imaginated.com/photography/composition/techniques/

kirjoittamalla hakuun ”composition techniques in photography” löytyy paljon lisää

Wikistäkin löytyy https://fi.wikipedia.org/wiki/Sommittelu

Muistilista valokuvan sommitteluun

  1. Onko kuvan pääkohde/aihe selkeä ja hyvin esillä?
  2. Onko kuvan horisontti suorassa?
  3. Onko kuvan reunat puhtaat? Reunoilla sijaitsevat häiritsevät elementit johdattavat katsojan katseen ulos kuvasta.
  4. Onko kuvan tausta selkeä? Kohteen pään takaa ei kasva outoja tankoja tai korvista pensaita. Onko tausta mahdollisimman rauhallinen tai muuten kohteeseen sopiva.
  5. Onko etualalla paljon turhaa, tyhjää tilaa?
  6. Tarkista henkilöiden rajaus eli ettei kuvan henkilöiltä katkea ruumiinosia nivelten kohdalta.
  7. Kuvakulma. Oletko parhaalla mahdollisella paikalla sommittelua ajatellen? Voisitko kokeilla muita kuvakulmia. Tarkista kuvauskorkeus henkilökuvissa.
  8. Hyödynnätkö kultaista leikkausta tehokkaasti?
  9. Tulevatko kohteen mittasuhteet hyvin esille? Tämä on maisemakuvauksessa erityisen tärkeää.
  10. Miten silmä vaeltaa kuvassa? Mihin katseesi osuu ensimmäisenä ja mihin se päätyy.
  11. Onko tämä paras mahdollinen objektiivi? Voisiko toinen polttovälivalinta kuitenkin parantaa sommittelua ja syväterävyyttä
  12. Vähemmän on enemmän. Onko kuvaan tulossa jotain ylimääräistä, jonka voisi karsia pois. Muista että aina voi kuvata erilaisia versioita aiheesta.
    (Lista tähän saakka muokaten lainattu https://kamerakoulu.fi/peruskurssi-jakso-8-perspektiivi-ja-sommittelu)
  13. Onko kuvan kirkkain kohta pääkohteessa?
  14. Miten syvyysvaikutelma? Onko kuvassa asioita eri tasoilla syvyyssuunnassa?
  15. Älä jumitu kolmen sääntöön – se on hyvä alku mutta käy pidemmän päälle yksinään käytettynä tylsäksi

Pari hyvää ja selkeää artikkelia (tosin englanniksi, mutta kuvat ovat hyvin havainnollisia)

Kirjoita kuvahakuun: golden ratio
ja tutki tuloksia

Kurssipäiväkirja syksy 2024

2.9. Tervetuloa!

Tämä kurssisuunnitelma pohjana on viime syksynä toteutunut ohjelma ja sitä voidaan muokata tämän syksyn kurssilaisten toiveiden mukaan. Myös asioiden järjestystä voidaan vaihtaa. Suunnitellaan yhdessä.

Sään salliessa kuvauskävely: kuvakoot ja aiheen tutkiminen, taustan ja kuva-alan reunojen tarkistaminen, sommittelu ja rajaus kuvattaessa.
https://erickimphotography.com/blog/2017/11/28/how-to-compose-intuitively-in-street-photography/

Mitä tulee sommitteluun ja valokuvaukseen, sinun täytyy kuvata vaistolla ja analysoida sen jälkeen parhaiden kuviesi sommitteluratkaisut.

Eric Kim

Mikä on tavoitteesi valokuvauksessa tänä syksynä, mieti ja vastaa. Saa kertoa useammankin tavoitteen vaikka yhden tekniikkaan ja yhden sisältöihin liittyvän. Yksi asia yhteen vastaukseen. https://answergarden.ch/4165511

Tehtävä: tutki miten kohteen ja taustan välimatka vaikuttaa kuvaan. Mitä ongelmia tulee ja miten kuvaustilanne muuttuu kun etäisyys muttuu.

Viikkoinspiraatio:
Heijastus/heijastukset. Haaste: kuvaa aihetta joka päivä viikon ajan. Jaa ainakin yksi heijastuskuva kurssikuvakansiossa.

Luo itsellesi tunnukset peda.net oppimisympäristöön https://peda.net/ohjeet/rjk/uusitunnus

9.9. Kuvauskävely Hupisaarille ja Ainolan puistoon

HUOM! Tavataan klo 17:30 Taidemuseon pihalla, maitolaituriveistoksen vieressä.

Hupisaaret on valkeiden siltojen puisto. Kuvaa tunnelmallinen siltakuva, mieti millaisen tunnelman haluaisit kuvaan ja miten sen tavoitat.

Kokeile kontrastia sommitteluelementtinä, älä unohda diagonaalia sommittelussa.
– vaaka ja pystylinjat tuottavat yleensä rauhallisen, ehkä pysähtyneenkin tunnelman, diagonaalit tuovat kuvaan liikettä ja dynamiikkaa.

Kerrataan valotuksen kompensointi ja valottaminen pääaiheen mukaan.

Tekniikkakertauksessa histogrammi eli harjoitellaan histogrammin käyttö ja tulkitsemista oikean valotuksen etsinnässä.

Viikkoinspiraatio: kontrasti sommitteluelementtinä

16.9. Kuvakatselmus ja aloitetaan liikkuvan kohteen kuvaaminen

Peda.netin käyttö
Katsotaan Hupisaarikuvat ja viikkoinspiraatiokuvat.

Jos ehditään niin aloitetaan aihe suljinaika ja sen vaikutus liikkeen kuvaamisessa. Tv (S) kuvaustila. Tarkennustavat ja tarkennuspisteen valinta.

Aiheeseen liittyviä linkkejä:
https://kamerakoulu.fi/valokuvauksen-perusteet-suljinaika

Tehtävä: kuvaa liikkuvia kohteita, kokeile erilaisia valotusaikoja samaan kohteeseen.
Viikkoinspiraatio: sukella syksyn väreihin ja tunnelmiin. Kuvaa syyssarja jossa on teema (väri, elementti, tunne…)

Liikkuvan kohteen seuraaminen eli pannaus.
https://www.canon.fi/get-inspired/tips-and-techniques/action-panning/

Harjoitellaan pannausta pienellä kuvauskävelyllä jos sää suinkin sallii.
Taidekuvia kameraa liikuttamalla.

23.9. Jatketaan liikkuvan kuvan parissa kuvakatselmus

Kameran muistipaikat ja kustomoidut aasetukset

30.9. Polttoväli ja kuvakerronta, objektiivit

Aloitetaan polttoväliasian muistelu harjoituksella. Ottakaa mukaan zoomobjektiivi tai eri polttovälien kiinteitä objektiiveja.

Jatketaan kuvakatselmusta

Kotitehtävä: jatka polttoväliharjoittelua. Käy läpi omat objektiivit, mieti missä tilanteessa käyttäisit mitäkin, Kuvaa ja kokeile. Kiinnitä huomiota kohteen ja taustan väliseen suhteeseen.

Viikkoinspiraatio: katse taivaalle jos suinkin sää sallii kokeile taivaanilmiöiden kuvaamista.

14.10. Aukko ja terävyysalue

Keskustellaan taivaanilmiöiden kuvaamisesta J-P Metsävainion esitelmän pohjalta. Aloittelijan taivaskuvausasetukset.

Kerrataan aukko ja terävyysalue.

Yksinkertaisen asetelman rakentaminen ja valaisu.

Kotitehtävä: Asetelma (still life, nature morte)

inspiraatiota googlekuvahaulla: photographie nature morte

”Asetelma on ainutlaatuinen valokuvauksen laji. Sen tekee erityiseksi se, että usein kuvauskohteet eivät ole kovin kiinnostavia. Ne ovat vain tavallisia esineitä, joihin ei yleensä kiinnitetä paljon huomiota. Tämä tarkoittaa, että onnistuaksesi asetelmavalokuvauksessa sinun on löydettävä keinoja tehdä kuvistasi mielenkiintoisia. Tämä tarkoittaa myös sitä, että se on hyvää harjoitusta uusien taitojen oppimiseen. Kokeilemalla erilaisia järjestelyjä, valaistusta ja sommittelua asetelmakuvaajat voivat herättää kohteensa eloon.
Ote Format.comin artikkelista Still Life Photography: The Complete Guide
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)”

Suunnittele ja ideoi ensin, kuvaa vaikka kännykällä luonnoksia. Valitse asetelmallesi pääaihe, se toimii hyvänä alkuna, esim. kurpitsa, kirja, kannu, kukka… tai arkinen asia esim. aamiainen, yö-, tiski- tai työpöytä… mieti millaista tunnelmaa tavoittelet, millainen tausta ja valo tarvitaan tunnelman tavoittamiseksi.

21.10. Syysloma, ei opetusta

28.10. Kuvakatselmus ja case asetelma ja valomaalaustekniikan kertaus

Kuvankäsittelydemo eli katsotaan miten asetelmakuva kehittyy Lr+Ps

Katselmuksessa taivaanilmiökuvat ja muuta kuvattua.

Jos ehditään Kameran valomaalausasetukset ja testausta sekä kokeiluja.
Kerrataan valomaalaustekniikan perusteet

Viikkoinspiraatio: kokeile/muistele valomaalaustekniikkaa

4.11.  Valomaalaustyöpaja

Valomaalaustekniikka esine/asetelmakuvan valaisussa.
https://digital-photography-school.com/techniques-for-dramatic-light-painted-photos/

Kokeile kotona: esine tai asetelma valomaalaustekniikalla valaistuna

11.11. valomaalauskuvat, käsisalama

Katsotaan alkajaisiksi valomaalaustyöpajan kuvia ja valomaalauskuvan säätöjä.

Teemana käsisalama, käyttö, hankinta ja lisävarusteet. Miten salamalla saa säällisiä kuvia eli salamavalon ja vallitsevan valon sekoittaminen.

Salama ja vallitseva valo PDF avaa ja ihmettele

Tehtävä: harjoittele salaman käyttöä ja varsinkin vallitsevan valon ja salaman sekoittamista.

18.11. RAW-kuvauksen perusteet ja ohjelmat. Tapahtumakuvaus ja Lumo valofestivaali.

Tapahtumakuvausasiaa yleensä ja erityisesti Lumo valofestivaali. Tarvittaessa kerrataan salaman ja vallitsevan valon tasapainottaminen.

RAW -kuvauksen asetukset, hyödyt ja haitat.

Ohjelmia testattavaksi:

Ilmaisia

https://www.rawtherapee.com/

https://www.darktable.org/

Canon kameran omistajille, ladattavissa sarjanumerolla https://www.canon.fi/software/digital-photo-professional/

Nikonin kuvankäsittelyohjelma
https://www.nikon.fi/fi_FI/product/apps-software/nx-studio

Se lähes standardi

https://www.adobe.com/fi/creativecloud/plans.html

Vaihtoehtoja löytyy, pari esimerkkiä:

www.on1.com

https://skylum.com/fi/luminar

https://affinity.serif.com/en-gb/photo/#buy

LUMO valofestari on tulevana viikonloppuna!
Tervetuloa katsomaan ja kuvaamaan Oulu-opiston Taidekoulu UPIAn valaistunutta porukkaa lauantaina klo 16–18 Ainolan puiston Kiikkusaareen ja ihan erityisesti klo 17 alkaen kun myös allekirjoittanut on menossa mukana =D

25.11. Studiovisiitti Pikisaareen

Lukukauden viimeisenä kurssi-iltana kutsun teidät tutustumaan studioon. Paikka on Vanhan Villatehtaan studio Pikisaarentie 17

Pihalla on hyvin pysäköintitilaa, valitettavasti Pikisaareen ei pääse julkisilla. Studio on toisessa kerroksessa (ei hissiä). Jos ei löydy, ovi on lukossa tai tarvitset kantoapua tavaroille portaiden takia soita 040 5297036.

Illan teemat: henkilökuvan perusvalaisu ja Picasson innoittamana kuinka saadaan yhdistettyä valopiirros ja salama, asetukset ja harjoittelua. Koska kaikki eivät mahdu yhtäaikaa kuvaamaan niin vapaavuorolaiset voivat tehdä valomaalausprojektin Pikisaaren maisemissa.
Muistakaa ladata kameran ja salamoiden akut!

Inspiraatiokuvia

Kevätlukukausi alkaa maanantaina 13.1.2025

Tehtävä joulutauolle: suunnittele ja toteuta kuva jos yhdistät salamalla pysäytetyn liikkeen ja valomaalauksen.


Kohinatesti

Yksinkertaisimmillaan kuvataan suurilla ISO herkkyyksillä tummahkoja kohteita ja arvioidaan kohinan määrää. Jos esimerkiksi tähtikuvaus on suunnitelmissa ja oman kameran riittävyys askarruttaa tai liikkuvin kohteiden kuvaaminen vähässä valossa niin eikun kokeilemaan.

  • kamera
  • jalusta (jos ei ole niin kamera tuetaan pöytään, kirjapinoon, tms.)
  • vitka päälle (tai käytetään lanka- tai kaukolaukaisinta)

Paikka
– kannattaa testata sellaisessa tilanteessa jossa yleensä tarvitsee herkkiä iso asetuksia

  • hämärässä huoneessa
  • tumma varjo seinällä
  • kasa tummia ja mustia esineitä
  • pimeällä ulkona esim. tähti-, revontuli-,  valomaalauskuvaus jne
  • huomaa, että myös lämpötila vaikuttaa kohinan määrään

Kameran asetukset

M (tai aukon esivalinta AV, A)
Käytä vain yhtä polttoväliä eli ei zoomausta kesken testauksen
Käytä samaa aukkoa koko testin läpi
Ei ISO-kohinanpoistoa kamerassa
Ei pitkän valotusajan kohinanpoistoa kamerassa

Aloita kamerasi suurimmasta ISO -arvosta ja tee testivalotus – säädä aukolla kuvan kirkkautta, kun oikea aukko on löytynyt kuvaa sarja kuvia pienentäen ISO herkkyyttä ja pidentäen aikaa, esimerkiksi:

ISO512002560012800640032001600800400200100
Aperturef/5.6f/5.6f/5.6f/5.6f/5.6f/5.6f/5.6f/5.6f/5.6f/5.6
Time (seconds)1248153060120240480
6-stop-rule

Lataa kuvat koneelle ja arvioi kohinan määrä täysikokoisessa kuvassa 1:1.
Katso erityisesti tummia alueita. Arvioi kohinan määrää herkillä isoasetuksilla.

Miten muuten kohinan määrään vaikuttaa kuvan koko?

Salama ja valopiirros

Yleistä: jos kuvaat omakuvaa on etukäteissuunnittelu ja kameran ja kuvaan tulevan alueen tarkistaminen ja merkitseminen erityisen tärkeää ja helpottaa varsinaista kuvausta. Muista tarkistaa terävyys, varsinkin jos vaihdat paikkaa kesken kuvauksen.

  1. Asemoi kamera ja sommittele/suunnittele kuvaustilanne. Salamalla valotettavan henkilön taustan pitää olla olla tummempi kuin hlö, on muuten hänestä tulee haamu (mikä ei tientenkään haittaa jos halutaan hamuja) taustalla olevat valkoiset asiat
  2. Katso rajat liikkumiselle sivu ja syvyyssunnassa. Tarkenna siihen kohtaan missä kuvatttava on salaman välähtäessä. Kuva kannattaa aloittaa välähdyksestä niin kohde on varmasti siinä missä pitää ja valaisukin on helpompi suunnitelle. Merkitse kohta.
  3. Hae oikea valotusaika vallitsevalle valolle eli minkä verran haluat ympäristöä mukaan kuvaan.
  4. Aseta salama ja säädä salaman teho, tähän tarvitaan todennäköisesti muutamakin koekuva. Muista että salaman etäisyys kohteesta vaikuttaa myös tehoon. Kokeile salamavalon pehmentämistä jos valo vaikuttaa liian kovalta.
  5. Sitten kuvaamaan. Otoksia tarvitaan useita ja voi olla että piirtämisvaloakin joutuu vaihtamaan jos se on liian kirkas tai himmeä.